Krāsas un formas nozīme mūsu ikdienā

Lielu daļu informācijas par ārējo pasauli cilvēks uztver ar sajūtām, bet 90 % ar redzes palīdzību – formās, kustību tekstūrās, ar tumsas un gaismas palīdzību un krāsās, kas piedāvā visplašākās iespējas atšķirību noteikšanai.

Dabiska ir vēlme baudīt ikdienu kā spilgtu notikumu. Interjerā ar krāsu un formu manipulācijām iespējams pilnībā izteikt savas izjūtas un noskaņojumu...

Kontūras var būt uztraucošas vai nomierinošas. Krāsa un tekstūra eksistē aktīvi, dodot fizisku enerģiju. Efekts var būt silts vai vēss, pievelkošs vai atgrūdošs, spilgts vai tumšs, smags vai viegls, izjūtams vai neitrāls, pievilcīgs vai nepievilcīgs.

Dzeltenā ir visspilgtākā krāsu aplī, tā izstaro enerģiju, palielina smadzeņu aktivitāti, ievieš optimismu un kustību aktivitāti. Violetā - diezgan sarežģīta, starp rozā un sarkanu vai zilu atkarībā no tās sajaukuma, rada melanholiju, rosina iedvesmu, ir harmonisko un attīstīto krāsa. Gaišzilais izsauc atslābumu un veci cilvēki krīt gaišzilā mānijā. Psiholoģiska reakcija uz sarkano aktivizē smadzenes, pulsu un apetīti, interjerā tā atdzīvina vidi, rada siltuma sajūtu, prot padarīt telpu elegantāku. Zaļais izsauc vēsuma sajūtu un cilvēki, kas strādā šādā telpā slimo ar psihomātisku saaukstēšanos un cenšas izmainīt temperatūru ar oranžiem akcentiem. Oranžā krāsa rosina uz darbību. Par melnu ir visdažādākie viedokļi – viens no tiem pieņem, ka melns nav krāsa, bet gan neitrāls, cits apsvērums norāda, ka melns ir krāsa, kas absorbē jebkuru gaismas staru. Pieņēmums, ka melns slaidina vienmēr nav patiess – gadījumos, kad melnā tērpts cilvēks atrodas uz tumša fona, tas izpildās, bet atrodoties gaišā fonā, efekts ir pretējs.

Stāvot 20 soļu attālumā no sarkana un zila dīvāna, sarkanais liksies tuvāk, dzēriens, dzerot no sarkanas glāzes šķitīs siltāks kā dzēriens zilā glāzē. Lūgums, nosūtīts gaiši zilganzaļā aploksnē drīzāk saņems filantropisku atbildi, kā nosūtīts baltā aploksnē. Gaiši dzeltenu krēslu ir vieglāk pacelt. Telefona zvans, kas izskanēs baltā telpā liksies skaļāks kā sarkanā telpā. Apelsīns apēsts tumsā šķitīs mazāk aromātisks, kā apēsts tad, kad tā krāsa ir redzama.

Šie ir tikai daži piemēri no krāsas radītām ilūzijām. Projektētājs, kurš pārvalda šos līdzekļus, var radīt ilūziju, kas neatbildīs patiesajiem izmēriem un konstrukcijai.

Attēlos redzami itāļu ražotāja Cappellini dizaina darbi, kurus Rīgā var iegādāties dizaina salonā Inspira.