Noslēdzies darbs pie Vincents Arhitektūra radītā un Vincents Būve realizētā rekonstrukcijas un interjera projekta bankai M2M Europe Antonijas ielā 3.

Projekts (2014.gads): Guna Eglīte, Māris Grodums, Jurģis Vizulis, Laura Meija, Ojārs Šablovskis, Ingrīda Dreimane, Jūlija Kononova, Agnese Skrole

Realizācija (2015.gads): ģenerāluzņēmējs Vincents Būve

Autoruzraudzība: Jurģis Vizulis

Mēbeles: Dizaina salons Inspira

Projektēšanas biroja Vincents arhitektu uzdevums bija rekonstruēt telpas ēkā, kura būvēta 1892.gadā pēc vācu arhitekta Heinriha Karla Šēla projekta un transformēt to bankas reprezentācijas un darba vajadzībām.

Bank M2M Europe šī gada vasarā svin divus gadu jubileju ar vēl vienu sasniegumu - jauna biroja vērienīgu rekonstrukciju. Tas ir jauns izaugsmes posms, pāršķirot jaunu lapu bankas vēsturē. Vincents arhitektu un interjeristu izveidotajā dizainā ir atspoguļoti arī Bank M2M Europe darbības pamatprincipi (vērtības): izcilība, partnerība un atbildība.

Vēsturskais konteksts. Ēkas arhitekts

Klusais centrs tiek pamatoti uzskatīts par Rīgas prestižāko rajonu, jo, lai gan izvietojas pašā pilsētas centrā, blakus galvenajām un lielākajām ielām, šeit valda miers un klusums. Ilgus gadsimtus Rīga, līdzīgi kā citas Eiropas pilsētas, bija ieslēgta aizsargmūru iekšienē, aiz augstiem smilšu vaļņiem. Pēc aizsargvaļņu nojaukšanas, 1860. gadā ārpus vecpilsētas  sāka būvēt pirmos mūra namus un jau 1865. gadā, sāka veidot plašus parkus, celt brīvi stāvošas sabiedriskas ēkas, radot bulvāru loku, kas koncentrējas abpus kanālam, nodalot veco pilsētas daļu no jaunās - tagadējās jūgendstila mekas.

Banka M2M Europe atrodas Rīgā, Antonijas ielā 3, ēkā, kas celta 1892. gadā kā fon Rennera īres nams pēc arhitekta Heinriha Karla Šēla (Heinrich Karl Scheel, 1829-1909) projekta.  Šēls projektējis vairāk kā 30 dažāda rakstura ēkas Rīgā, piedalījies vecās centrālās dzelzsceļa stacijas rekonstrukcijas un paplašināšanas projektā, vadījis Lielās ģildes ēkas pārbūvi. Norakto vaļņu vietā pēc Heinriha Šēla projekta 1860. gadā tika uzcelts pirmais mūra dzīvojamais nams ārstam Bērentam (Zigfrīda Annas Meirovica bulvāris 16).Tāpat viņš ir autors ēkām ārpus Rīgas (Ventspilī, Ķemeros) un projektējis vairākas celtnes arī Igaunijā. Heinriha Šēla projektiem raksturīga augsta profesionalitāte, racionāls un sabalansēts arhitektonisko formu lietojums, kas mijas ar smalku mākslinieciskās gaumes izjūtu. Projektējis gan eklektiska rakstura būves, gan jūgendstila pērles atbilstoši laikmeta prasībām, radot paliekošas vērtības Rīgas arhitektūras vēsturē.

Ēka, kur atrodas banka, veiksmīgi prezentē monumentālu eklektisma formu izpildījumu, apspēlējot Renesanses „palaco” ēku tipa iezīmes. Būdama stūra ēka, viena tās fasāde ir vērsta pret Antonijas ielu, bet otra - pret nelielo Nikolaja Rēriha ielu, kas noslēpusies aiz paša Heinriha Šēla 1879. gadā projektētās tagadējās Paula Stradiņa medicīnas vēstures muzeja ēkas teritorijas.

 

Rekonstrukcijas un interjera koncepts

Rekonstrukcija ietvēra bankai tik svarīgās vērtības un filosofiju, kas slēpjas trīs atslēgas vārdos – drošība, stabilitāte un pārticība. Arhitektu uzdevums bija panākt, ka šīs idejas tiktu interpretētas un iedzīvinātas telpiskā un materiālā valodā un atbilstu mūsdienīga interjera prasībām.

Rekonstrukcijas koncepcijas pamatā bija ideja – 21.gadsimta Eiropas līmeņa „boutique” stila privātā banka, kas arhitektoniski veidota kā jauna iekštelpu struktūra vēsturiskās ēkas iekšienē. Šī ideja iezīmējas jau sākot ar caurspīdīgu, vizuāli vieglu stikloto vējtveri ieejas mezglā.

M2M Europe telpu jaunā interjera izveidē "Vincents" dizaineru galvenais iedvesmas avots bija 16.gs. renesanses laika Itālija, kas iemieso gan greznību un pārticību, gan inteliģences, zinātnes mākslas un literatūras uzplaukuma klātbūtni.

Vēsturisko materiālu izpēte ļāva pārliecināties, ka bankas ēkai ir unikāla, bagāta, vērtīga un stilā vienota arhitektūra. Laika patinai cauri mirdzēja tā telpiski bagātā, proporcionālā un arhitektoniskajām detaļām caurvītā arhitektūra - oriģinālie logi, to rokturi, durvis, kamīns, u.c.

 

Plānojums. Galvenās rekonstrukcijas gaitā veiktās izmaiņas

20.gs.sākuma īres nama daļas pielāgošana bankas funkcijai un telpu pārplānošana aptvēra ēkas pagrabstāvu un pirmā stāva līmeni. Plašā divu stāvu telpu kompozīcija orientēta uz lielu halli un tās turpinājumu - klientu uzgaidāmo telpu, stiklotas un metāliski rastrētu slēģu aizsegtas sienas ietver četrus kabinetus, kases telpu un priekštelpu.

Būtiski šajā dzīvojamā ēkā bija radīt privātbankas tēlam atbilstošu ieejas zonu, kas reprezentētos izteiksmīgā formā. Halles ieejas daļa akcentēta, uzsverot telpas vertikālo asi un paaugstinot to līdz otrā stāva līmenim. Ienākot vestibilā, neviļus gribas atliekt galvu, lai pilnībā novērtētu griestu augstumu, kas vainagojas ar stikla gaismas objektu (speciāli izgatavots pēc "Vincents" dizaineru rasējumiem). Stikla gaismas ķermenis asociējas ne tikai ar Venēcijas tuvumā esošajā Murano salā tapušajiem fantastiskajiem stikla meistardarbiem, bet arī ar patīkami sildošās dienvidu saules zeltainajiem stariem. Šī sajūta turpinās vestibila sienas noformējumā, radot ilūziju par zeltainu ūdenskritumu, kas panākts ar stikla virsmas lieto, nelīdzeno raksturu, kurā sastinguši gaisa burbulīši.

Stikla galvenā prioritāte - caurspīdīgums, vieglums un gaisīgums - izmantota vējtvera izbūvē, kas bija funkcionāli nepieciešams un, pateicoties stikla materialitātei - vizuāli netraucē interjera koptēlā.

No pirmā stāva uz pagrabstāvu izbūvētās ar Nero Marquina marmoru klātas kāpnes, kas ved uz bankas jaunajām depozitāriju telpām. Vizuāli kāpņu zona atdalīta ar vertikāli izbūvētām, ritmiski izgaismotām kolonnām, kas veido sienu.

Lai nodrošinātu ikdienas darbību bankas darbinieku telpās (tiktu uz birojiem augšstāvos), tika izbūvētas jaunas iekšējās kāpnes.

 

Interjera detaļas, mēbeles

Interjerā modernās un funkcionālās detaļas apvienojas un saplūst ar klasiskajām vērtībām, atspoguļojot nezūdošas vērtības un elegantu greznību.

Respektējot ēkas arhitektūru, izvēlētas mūsdienīgas replikas par renesanses laika Venēciju, kombinējot tās ar eklektismam raksturīgu paņēmienu. Uzsvars likts uz dabīgiem, izteiksmīgiem materiāliem apdarēs,  bagātīgām tekstilijām, komfortu un individualitāti, kas atspoguļojas pazīstamu dizaineru radītajās mēbelēs un dizaina lietās.

Īpašu lomu interjerā spēlē apgaismojums. Apgaismojuma projekts tapis sadarbībā ar vadošajiem gaismotājiem Eiropā un ir smalka tehnoloģiska un vizuāla spēle ar vispārējo izgaismojumu, dekoratīvajām lustrām un īpaši izceltiem elementiem telpā, kopumā kļūstot par neatņemamu interjera sastāvdaļu. Katrā telpā ir ieprogrammēti vairāki izgaismojuma uzstādījumi (scēnas), kas piemēroti dažāda rakstura pasākumiem un diennakts laikiem.  

Projektējot telpas, ņemta vērā arī dienas gaisma, kas ne tikai bagātīgi spēlējās jaunajās logu vitrāžās, bet arī plūst caur eksotiskajiem slēģiem, kas atdala halli no daļēji stiklotajām pārrunu telpām, tādejādi radot plašuma un noslēpumainības iespaidu.

Lielākā no zālēm, kas saglabājusies vēsturiskajās proporcijās, ir kamīnistaba. Telpā atrodas viens no ēkas greznajiem oriģinālajiem kamīniem. Simetriski abās pusēs kamīna mutei ir skulpturāli atveidoti divu jaunu sieviešu alegoriski tēli neoklasicisma stila tradīcijās. Kamīnistabas interjeru dizaineri plānojuši kā viesu pieņemšanas telpu. Boutique gaisotne šeit ir īpaši jūtama gan minētā kamīna, gan arī mīksto un samtaino materiālu, paklāju un mēbeļu izvēles dēļ. Telpa sadalīta nosacīti divās zonās - apspriežu zona pie ovālā galda un neformālo pārrunu zona pie kamīna ar dīvānu (FEBO; Maxalto) un atpūtas krēslu (CLIO, Maxalto), starp kuriem eleganti iekļaujas izsmalcināts Classicon stikla galdiņš.

 

Svarīgākie izmantotie materiāli un elementi

Interjerā izmantoti dažādi materiāli, kas pasvītro jau iepriekš minētos konceptuālos uzstādījumus: marmors – mūžīgs un stabils, dažādi cēlkoki, nerūsējošais tērauds, zelts, misiņš, stikls.

Visās jaunizveidotajās telpās grīda iesegta spoži pulētām flīzēm, kas apliecina vides solīdumu. Līdzīgs ritms atkārtojas griestu plaknes noformējuma risinājumā, kas ir atsauce uz renesanses laikā Venēcijā (un ne tikai), iecienītajām kasešu rūtīm griestos. Klasiskie melnbaltie toņi, savukārt, sasaucas ar durvju ailu, atsevišķu sienu joslu, kāpņu, kas ved uz pagrabstāvā izvietotajām seifu telpām, dekoratīvo apdari - melnais marmors ar izteiksmīgi baltu dzīslojumu.

Klientu un bankas pārstāvju tikšanos ērtākai norisei, izveidotas atsevišķas apspriežu telpas. Katrā no tām ir apspriežu galds (AC EXECUTIVE, B&B Italia Project) ar melnkoka finierējumu, klasiski atturīgi formas ziņā, tomēr mūsdienīga dizaina krēsli (FEBO, Maxalto). Īpaši katrai telpai ir radīta nedaudz atšķirīga sajūtu gamma, bet stilistiskā līnija ir vienota.

Svarīga loma interjerā ir telpas centrālajam gaismas objektam - lustrai. Apspriežu telpu zālēs izmantotās lustras (DELIGHTFULL'S LIGHTING, Brand Van Egmond) ir ekstravagantas un sasaucas ar  art-deko stila piemēriem. Slavenā dizainera Antnio Citterio dizainētās lampas (Leukon, MAXALTO), savukārt, papildina interjeru ar mūsdienīgu un klasisku eleganci.

Mākslas klātbūtni interjerā apliecina dekoratīvi skulpturāli priekšmeti- lielus melnu akmeņus imitējošas eļļas sveces (OVERSCALE FLAMES, B&B Italia) un slavenā dizainera Marcel Wanders radīta apzeltīta keramikas vāze. Izcelto sienu apdarē izmantotas speciāla dizaina fototapetes (PIRANESI, Wall&Deco), kas interjerā pastiprina renesanses noskaņu.

Telpas grezno zaļie istabas augi, kas arhitektoniskajai stilistikai atbilstošās kompozīcijās sakārtoti antracīta krāsas puķu podos (SONORA, Gandia Blasco). Pilsētas centrā ļoti svarīgas ir piemeklēto augu – hlorofīta un hamedorejas gaisu attīrošās īpašības. Miniatūrās dateļpalmas simbolizē pārticību un aristokrātisku dzīvesstilu.

 

Interjera darbu līmenis ir izpildīts augstā kvalitātē, tas bija komandas darbs, tādēļ bija svarīgi paredzēt visu detaļu un akcentu mijiedarbību, kas ir arī realizējies. 

Īpaša attieksme pret īpašiem klientiem īpašā vidē - tā varētu raksturot bankas M2M Europe interjeru, kas radīts, lai apmeklētāji justos relaksēti kā mājās, bet tādās mājās, par kurām vienmēr sapņojuši.